30. elo, 2017

Lepo ei ole itsekkyyttä vaan tervettä elämänhallintaa

Flunssa kausi on täällä! 

Eikä ihme. Aamuisin pihalla on kylmä, päivällä taas lämmintä. Sitä ei oikein tiedä miten pukeutuisi. Sataakin koko ajan, ja aina sitä rapattessa roiskuu.

Tähän aikaan vuodesta on kuitenkin todella tärkeää muistaa anta keholle lepoa ja ravintoa. Jos tunnet olosi hieman väsyneeksi, saatat tuntea kurkussasi pienen orastavan kaktuksen, kuuntele silloin kehoasi. Kehosi varmasti jo siinä kohtaa yrittää kertoa levon tarpeestaan, mutta mieli taas helposti huutaa treenaamaan pääsyä ja muistuttaa tekemättömistä jutuista jotka pitäisi saada pois alta.

Yksi harvaluulo joka liittyy ravintoon ja sairastamiseen on se, että usein ajattelemme että nyt kun olen sairas, enkä liiku, on minun syötävä vähemmän. Tämä on muuten ihan täyttä palturia! Juuri silloin kun kehosi yrittää parantaa itseään viruksen jäljiltä se tarvii nimenomaan energiaa pystyäkseen siihen. Eli kun sairastat, anna kehollesi hyää ravintorikasta ravintoa ja muista myös nesteyttää kehoasi hyvin, vaikka tiedän kyllä kokemuksesta, ettei silloin tee välttämättä mieli syödä, eikä juoda. 

Anna kehollesi myös aikaa toipua flunssasta. On turha lähteä esimerkiksi treenaamaan heti kun olo hieman parempi, sairastut varmasti kohta uudestaan. Kun olet olet ollut 2-3 päivää täysin terveenä, palaa vasta sitten kovasykkeinen treenin pariin.

Itse olen kokenut tehokkaaksi flunssan lyhentäjäksi C-vitamiinin nauttimisen. itsellänikin tuossa pari päivää keho ilmoitti flunssan merkeistä. otin aamuin illoin c-vitamiinia (puhdas+), yritin syödä mahdollisemmin hyvin, ja pidin lepopäivän sohvalla. Flunssa ei ole vielä iskenyt, eikä toivottavasti iskekään!

Toivotaan, että tämä fllunssakausi on lyhyt ja nopea!

P.S Sama pätee myös hierontaan. jos tunnet, että olet tulossa kipeäksi, älä tule hierontaan. Myös flunssan jälkeen on hyvä, että olet ollut täysin terve 2-3 päivää ennenkuin tulet hierontaan.