27. heinä, 2017

Rasvanpolton ABC

Tänään aamulla tein valmiiksi ensimmäisen online valmennuksen. Tämä valmennus tähtää nimenomaan rasvanpolttoon. Kyseinen valmennus on kolmeen kertaan testattu, ja tulokset ovat olleet todella hyviä. Valmennuksen aikana on vyötäröltä saatu karistettua 14-20 cm, eli ihan älyttömästi!

Siitä tulikin ajatus kirjoittaa muutama tärkeä asia rasvanpoltosta. Kukapa meistä ei haluaisi karistaa ylimääräistä rasvaa kehostaan pois..

 

Rasvanpoltossa on ensinnäkin kolme tärkeää osaa

1. Ruokavalio

2. Lihaskuntoharjoittelu

3. Aerobinen liikunta

Tärkein näistä on kuitenkin ehdottomasti ruokavalio! Voidaan nimittäin sanoa jopa, että rasvanpoltossa 70-80% siitä miten se tehdään ja siinä onnistutaan tulee suoraan ruokavaliosta. Toki monipuolinen liikunta on tärkeää, mutta rasvanpolton kannalta erityisesti tehokas lihaskuntoharjoittelu on se juttu. Rasva ei kuitenkaan pala päivässä, vaan tässäkin asiassa tarvitaan maltillisuutta, jotta myös palaudut.

Mitä asioita sitten tulisi ottaa ruokavaliossa huomioon, jos tavoitteena on rasvanpoltto?

Omasta mielestäni tärkeimpiä pointteja ovat seuraavat

- Syö paljon kasviksia. Syö niitä jokaisella aterialla jossakin muodossa. Ne voivat olla pakastekasviksia tai vaikka wok vihanneksia. Sen ei tarvitse olla parsakaalta Cool

Pyri syömään kasviksia vähintään se 500 grammaa päivässä.

- Syö säännöllisesti ja usein. Koosta päiväsi siten, että syöt aamiaisen, lounaan, iltapäivän välipalan, päivällisen sekä iltapalan. Eli syö siis 3-4 tunnin välein.

- Syö proteiinia tasaisesti jokaisella aterialla. Silloin kun halutaan rasvakudosta pienemmäksi, on hyvä syödä proteiinia jopa hieman reilummin. Esimerkiksi 2,5 g/painokiloa kohti

- Älä unohda rasvoja. Monella on sellainen käsitys, että rasvoja pitäisi välttää. Se on kuitenkin ihan hölynpölyä ja höpön löpöä. Elimistö tarvitsee rasvaa, kyse on enemmänkin siitä rasvan laadusta. Vältä siis kovaa rasvaa ja korvaa se kasiöljyillä, rasvaisella kalalla, pähkinöillä ja siemenillä. Myös rasvoja on hyvä saada jokaisella aterialla.

- Hiilihydraatit. Syö hiilihydraattia, sillä ne ovat välttämättömiä, mutta muista niissäkin kiinnittää huomiota niiden laatuun. Suosittelen, että vaihdat makaronit ja pastat täysjyvä versioon, sillä teet kehollesi jo suuren palveluksen!

- Muista vesi! Ei ole nimittäin ollenkaan turha sanonta " Vesi vanhin voitehista!"