4. heinä, 2017

Miten säästät ruokamenoissa ja autat itseäsi syömään terveellisemmin..

MITEN SÄÄSTÄT RUOKAMENOISSA JA AUTAT ITSEÄSI SYÖMÄÄN TERVEELLISEMMIN

 

Keskustelen ihmisten kanssa työssäni paljon ravinnosta ja liikunnasta. Usein kuulen seuraavan lauseen ” Mun pitäisi kans tehdä itselleni jotain ja sille ruokailulle, mutta ei mulla ole aikaa”. Olen itsekin tähän joskus syyllistynyt, mutta oppinut tavan, jonka avulla ruokailuni pysyvät siten aisoissa, että minun on helppo on noudattaa 80/20 mallia ( Eli kun syöt 80% oikein, loput 20% ei oikeastaan vaikuta). Tämän lisäksi, tämä oppi on säästänyt minulta paljon rahaa.

Jaan oman tapani, jotta voit ehkä hyödyntää siitä jotakin omaan arkeesi.

  1. Valitse viikostasi kaksi päivää, jolloin sinulla on aikaa tehdä ruokaa. Näiden päivien valitsemiseen sinulta ei mene montaakaan minuuttia. Suosittelen toisen niistä olevan sunnuntai.
  2. Päätä mitä ruokaa teet seuraaville päiville. Mitä teet ruokaa teet siten, että saat syötyä sitä seuraavaan ruoanlaittopäivään asti.
  3. Tee kauppalista. Osta vain niitä tarvikkeita joita tarvitset valitsemiisi ruokiin. Itse teen vielä siten, että varaan kauppaan mukaan vain käteistä. Silloin en yksinkertaisesti voi tehdä ruoan suhteen heräteostoksia. Olen huomannut säästäväni viikkotasolla tällä menetelmällä noin 70 euroa ruokakuluissa, kuukaudessa se tekee jo todella ison summan.

 

Usein ruokalistan tekeminen tyssähtää siihen, ettemme oikein tiedä mitä söisimme.  Suosittelen tekemään yksinkertaisia ja simppeleitä aterioita, jotka valmistat helposti perus raaka-aineista. Suosi keittoja, ruokaisia salaatteja, pataruokia ja laatikoita. Sillä välin kun pata- ja laatikkoruoat kypsyvät, kerkeät hyvin tekemään muita asioita kotona. Kokkaaminen ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi valvoa ruokaa koko aikaa.

 

 

 

Pidä ateriat yksinkertaisina kotiruokina. Silloin ne maistuvat koko perheelle. Joskus aikoinaan tein itse muulle perheelle eri ruokaa ja itselleni oman ruoan.. voi elämä mitä ajan ja rahan tuhlausta.. nykyään kaikki syömme samaa, ja silti jokainen meistä syö ravintosuositusten mukaisesti.

Kun teet ostoslistan, laita se heti kukkarosi väliin tai kännykän kotelon väliin, ettei se unohdu. Tai siitä vaikka kännykällä kuva

MUUTAMA MUU VINKKI  VITONEN

Jokaiselta löytyy kotoa pakastin, siellä on hyvä olla tiettyjä perusjuttuja, jotka on helppo ottaa käyttöön. Pidä aina pakastimessasi esimerkiksi  smoohtieta varten marjoja, banaania, ananasta, omenaa tai muuta paloiteltua hedelmää.

Katso että kaapistasi löytyy aina esimerkiksi täysjyvämakaronia tai täysjyväpastaa. Tällöin ruokasi lisuke on aina saatavilla.

Pidä mukanasi aina pähkinöitä, hedelmiä, marjoja tai esimerkiksi hedelmäsoseita, näin et missaa välipalaa ja ateriarytmi pysyy helpommin tasaisena. Myös proteiinipatukat ovat ok, mutta niitä valitessasi, kiinnitä huomiota sokerin määrään. Monet terveelliseksi mainostetut patukat saattavat sisältää hirmuisen määrän sokeria.

 

Suosittelen testaamaan muutaman viikon ajan, ja lupaan että jos et aikaisemmin näin tehnyt, huomaat että ruokailuun ja ruoan tekemiseen liittyvä stressi helpottuu ja säästät myös rahaa!