26. kesä, 2017

Hyvinvoinnin kulmakivet

Juhannus on takanapäin. Ilmat eivät olleet kovinkaan kesäiset, mutta itselleni ainakin pääpaino oli lepäämisessä, sekä yhteisessä ajassa perheen kanssa.

Juhannuksen aikana mietin itse paljon sitä, mitkä asiat minun mielestäni ovat hyvinvoinnin kulmakiviä. Jokainen mesitä tietää, että tervellisesti elämäminen ja liikkuminen ovat tärkeitä mm. sairauksien ennaltaehkäisyssä. Oletko koska viimeksi itse miettinyt motiiveja omaan liikkumiseesi? tai siihen miten syöt? Oletko miettinyt koska viimeksi omaa tilannettasi ja hyvinvointiasi? Missä näet itsesi 5, 10 tai 20 vuoden kuluttua? Minkälaista elämää toivoisit viettäväsi tuolloin? Mitkä asiat vaikuttavat hyvinvointiisi?

Listaan minulle tärkeät asiat hyvinvoinnin kannalta. Näitä pidän itse hyvinvoinnin kulmakivinä, ja näihin haluan keskittyä.

UNI

Nuku riittävästi. Yksinkertainen neuvo, mutta toki, on elämäntilanteita, jolloin riittävä unensaanti on yksinkertaisesti pyhä mahdottomuus. Ilman unta kuitenkin kehomme hyytyy ja koneet sammuvat, keho ei jaksa ilman lepoa. Monet meistä nukkuvat liian vähän, ja siitä syystä alisuoriutuvat kaikilla elämän osa-alueilla. Nukkuminen on hyvinvoivan ihmisen perustarve. Univaje myös heikentää vastustuskykä, lisää stressihormonin eritystä ja aiheuttaa haitallisia muutoksia mm rasva-aineenvaihdunnalle. Jos tunnet, ettei liikkumisesta ja terveellisesti syömisestä huolimatta vyötärö pienene, kiinnitä huomiota uneesi, ja erityisesti sen laatuun.

RAVINTO

Tasapainoinen ruokavalio on hyvinvoinnin perusta kuten unikin. Jokaisen kannattaa nauttia ainakin aamupala, lounas ja päivällinen. On hyvä muistaa, että me tarvitsemme myös niitä rasvoja ja hiilihydraatteja. Suosi täysjyväviljoja, pehmeitä rasvoja ja hyviä proteiinin lähteitä kuten lihaa, kanaa, kalaa, palkokasveja. Muista kuitenkin monipuolisuus myös proteiinin saannissa. Syö myös muutakin kuin punaista lihaa. Ravintoarvot ovat monelle tuttuja, mutta arkiset valinnat voivat tuntua haastellista. Kiire ja ateriavälin venyminen ovat monelle arkipäivää. Kun ateriaväli venyy liian pitkäksi, se laukaisee helposti sokerihimon. Pidä aina mukanasi terveellisiä välipaloja. Muista olla itsellesi kuitenkin armollinen. Kohtuudella herkuttelu kuuluu tasapainoiseen ruokavalioon. Kannattaa muistaa 80/20 sääntö. kun 80% ruokavalinnoistasi ovat hyviä, voi 20% olla mieltymyksiin ja mielitekoihin perustuvia valintoja. Apua ravintoon liittyvissä asioissa saat esimerkiksi ravintovalmennuksesta.

LIIKUNTA

Liikunnan puute heikentää terveyttä ja hyvinvointia sekä kykyä mukautua haastaviin elämäntilanteisiin ja stressiin. Myös liikunta on hyvinvoinnin perusta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että liikunta vähentää stressiä, parantaa stressinsietokykyä ja jopa ehkäisee masennusta. Liikunnan harrastaminen myös  tuottaa mielihyvän tuntemusta, mikä lisää mielen tasapainoa.  Liikunnan fysiologiset terveysvaikutukset ovat kiistattomat ja liikunta onkin yksi tärkeimmistä yksittäisistä kenoista elintapasairauksien ennaltaehkäisyssä. Kokeile rohkeasti uusia liikuntalajeja, tai mieti mitä liikunta tykkäsit aikaisemmin harrastaa. Ehkä voisit aloittaa vanhan harrastuksen uudestaan.

Näillä ajatuksilla uuteen viikkoon!

Elina