Tässä muutama vinkki kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

  • pysähdy hetkeksi miettimään, mitkä asiat elämässäsi ovat sinulle oikeasti merkityksellisiä ja sitä kautta tärkeitä. Mieti miten voisit viedä arkeasi siihen suuntaan, että sen sisältö rakentuisi mahdollisimman pitkälti kyseisistä asioista
  • huolehdi riittävästä määrästä laadukasta unta. Laadukkaan unen tunnistat siitä, että kun aamulla heräät, tunnet olosi levänneeksi ja energiseksi. Tuntimääränä 6-8 tuntia aikuisilla on usein sopiva
  • liiku riittävästi ja kiinnitä erityisesti huomiota yleisen arkiaktiivisuuden määrään, ei pelkästään varsinaisten viikoittaisten liikuntakertojen määrään. Muista hyötyliikunnan merkitys.
  • laadukas, säännöllinen ja riittävän monipuolinen ravinto on tärkeä osa hyvinvointia. Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa pitääkö säännöllisyys sinun ruokavaliossa paikkansa. jos ateriavälisi menee usein yli 4 tunnin, suosittelen ensimmäisenä, että alat syömään tasaisesti 3-4 tunnin välein. Jos tunnet, että ruokailu on sinulle vaikeaa, pyydä apua esimerkiski ravintovalmentajalta.
  • huolehdi ennen kaikkea elämän eri osa-alueiden tasapainosta toisiinsa nähden. Elimistösi eri toimintojen lopullisena päämääränä on tasapaino.

 

Mistä sinä haluaisit aloittaa oman kokonaisvaltaisen hyvinvointisi parantamisen? Vai ovatko osa-alueet jo hyvässä balanssissa? Kommentoi!