Blogi

23. joulu, 2017

Saavuin juuri työmaalle. Tänään on vielä hieman töitä tiedossa, ja sen jälkeen aloitan joulun vieton. Ensi viikolla teen muutamia hierontoja, mutta muuten välipäivät menevät muiden töiden parissa, tutussa paikassa kuitenkin, eli Kuntopisteellä.

Koska ensi viikolla en ole juurikaan päivittäisten töitteni parissa, haluan jo nyt kiittää teitä kaikkia tästä kuluneesta vuodesta.

Olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että toimipaikan vaihdoksen myötä olette löytäneet minut kuitenkin ja käyttäneet palveluitani. Olen kiitollinen siitä, että saan tulla joka päivä töihin, ja että saan tehdä sitä työtä, mihin tunnen intohimoa. On ihanaa lähteä aamuisin töihin, kun saa toutettaa unelmiaan ja tehdä töitä ihanien ihmisten kanssa. Kiitos siitä!

Ensi vuonna jatketaan heti uuden vuoden jälkeen töitä. Hierontojen pariin palaan täysin kuitenkin vasta 5.1.2018.

Ensi vuodelle on tulossa mahtavia juttuja, kuten Duro training ryhmävalmennus sekä keväällä, kun ulkona alkaa tarjeta, aloitetaan myös kaikille avoimet ulkotreenit. Näistä kaikista kerron lisää sitten lähempänä.

Nyt on aika toivottaa hyvää ja rauhallista joulun aikaa. Toivotan teille kaikille ensi vuodelle hyvinvointia ja terveyttä. 

Kiitollisena,

Elina

13. marras, 2017

Olen tänään kirjoittanut e- kirjaa ravitsemuksesta. Siitä, miten ruokavaliota rakennetaan, mitä siinä on otettava huomioon yms.. siinä tulikin mieleeni yksi asia, jonka useat meistä joutuvat opetteleman ehkä hieman kantapään kautta. Se on nimittäin ruokailu silloin kun teemme vuorotyötä.

Siispä ajattelin tänne blogin puolelle kirjoittaa hieman siitä, miten vuorotyöläisten olisi hyvä rytmittää ruokailunsa työvuorojen mukaan, jotta energiatasot pysyisivät hyvinä.

 

Päivävuorolaiset

Päivävuoroon mentäessä olisi hyvä muistaa syödä monipuolinen aamupala, joka sisältää kaikkia tarvittavia ravintoaineita, eli proteiinia, hiilihydraattia sekä rasvaa.

Päivävuorossa lounaan syöminen on usein helpompaa kuin muissa vuoroissa. Olisikin hyvä syödä lautasmallin mukainen lounas tai monipuolinen ja energiamäärältään riittävä eväsateria.

Työpäivän jälkeen olsii hyvä syödä kevyt lämmin ateria tai monipuolinen välipala. Tähän sopii hyvin esimerkiksi hieman ruokaisampi salaatti

Pääaterioiden lisäksi suosittelen syömään vielä välipalan sekä iltapalan. Älä mene nukkumaan nälkäisenä, vaan syö iltapala! Kehosi kiittää ja nukut sekä palaudut paremmin.

 

Iltavuorolainen

Aamupala on tärkeä myös iltavuoroon mentäessä. Lounasaikaan, ennen töihin lähtemistä olisi hyvä syödä pääateria. Työpäivän aikana suosittelen syömään toisen aterian, esimerkiksi ruokaisan salaatin  sekä vielä illalla työpaikalla monipuolinen välipala.

Kotiin päästyä olisi vielä hyvä syödä kevyt iltapala ennen nukkumaan menoa

 

Yövuorolainen

Syö aamupala kun heräät. Syö päiväsi pääateria ennen työvuoroasi päivällisaikaan.

Syö toinen ateriasi hieman yli puolen yön. Tässä kohti vuorokautta hyviä valintoja ovat esimerkiksi puurot sekä täysjyväleipä. Älä syö tuohon aikaan liian runsasenergistä ateriaa, sillä ne saattavat väsyttää ja aiheuttaa vatsavaivoja.

Jos juot työaikana kofeiinipitoisia juomia, ajoita niiden juominen työvuorosi alkuun.

Aamuyöllä noin 3-4 tunnin päästä edellisestä ateriastasi olisi hyvä syödä välipalaksi esimerkiksi hedelmiä, rasvatonta jogurttia, viiliä tms

Yövuoron jälkeen kotiin päästyäsi syö vielä välipala ennen nukkumaan menoa

7. marras, 2017

Oletko joskus aloittanut kuntokuurin tai elämäntapamuutoksen sillä periaatteella että nyt tai koskaan! Mitä enemmän treenaan sitä nopeammin saan tuloksia. Nyt mennään ja sata lasissa!

Yleisin virhe jonka teemme aloittaessamme muutosten tekemisen on juuri se, että lähdemme liikkeelle kaikki tai ei mitään asenteella. Tämä on täysin ymmärrettävää, sillä alussa motivatiomme on huipussaan ja haluamme nähdä tuloksia nopeasti. OIkotietä onneen ei kuitenkaan ole olemassa, vaan kaikki vaatii aikaa, erityisesti jos haluamme muutoksen olevan pysyvää.

Olet varmasti ollut itse, tai tiedät jonkun, joka on aloittanut kuntokuurin. Ensin kaikki on tuntunut todella hyvältä ja ihanalta. Energiaa on piisannut kuin pienessä kylässä ja tekemisen meininki on kovaa. Jo viikon kuluttua kuitenkin jotain tapahtuu, innostus lopahtaa, flunssa iskee päälle, polviin sattuu ja alaselkä reistailee.

On täysin totta, että kehitys tapahtuu levossa. Jos kuormitat kehoasi joka päivä, et anna sille mahdollisuutta kehittyä. On äärimmäisen tärkeää pitää myös lepopäiviä. Itse suosittelen, että joka viikko pitäisi pitää kaksi täyttä lepopäivää treenaamisesta. Hyvä treenisykli on oman kokemukseni mukaan kaksi treeni päivää, yksi lepo.

Muutos valmennuksessa keskitymme nimenomaan tähän asiaan, jotta muutos olisi jatkuvaa ja pysyvää. 

Jos sinä haluat pysyvää muutosta, jonka myötä saat energiaa arjen pyöritämiseen, edistät omaa hyvinvointiasi ja terveyttäsi sekä omaksut terveellliset elämäntavat niin ruokailun, treenin kuin levonkin suhteen, on tämä valmennus juuri sinulle!

Kun varaat paikkasi valmennukseen marraskuun aikana (jonka voit aloittaa kanssani sinulle sopivana ajankohtana) saat kolmen kuukauden valmennuksen hintaan 500€ (640€) sekä puolen vuoden valmennuksen hintaan 900€ (1100€).

Muutos valmennuksessa tapaamme viikottain. Tapaamiset keskittyvät yhteisten treenien lisäksi ravintovalmennukseen sekä mentaalivalmennukseen, joka on tärkeä osa valmennusta silloin kun haluamme pysyviä tuloksia.

 

4. loka, 2017

Monelle meistä voi harjoitteluun tulla itsestä riippumattomista syistä taukoa. Yleisimmät syyt ovat lihasvammat, sekä sairastelut. Ne voivat aiheuttaa pitkiäkin taukoja treenaamisessa. 

Toisinaan treeni motivaatio voi lopahtaa, ja sen jälkeen kynnys aloittaa harjoittelu udestaan voi olla korkea. Oli syy tauolle mikä tahansa, on hyvä ottaa huomioon muuta asia kun mietit harjoittelun uudelleen aloittamista.

Ensinnäkin maltti on valttia. usein ajatellaan, että mitä nopeamminja enemmän harjoittelen, sen parempi. Treenaamisen suhteen täm ajattelumalli ei kuitenkaan toimi. 

Tässä muutama vinkki miten pääset takaisin treenaamisen makuun tauon jälkeen.

1. Laadi selkeä harjoitussuunnitelma. Harjoitusohjelmaa laatiessa on sytä muistaa maltti, vaikka se helposti meinaakin unohtua. Suunnittele mitä treenaat ja milloin treenaat. merkkaa harjoitusohjelmaasi myös lepopäivät, joista ei tingitä. 

2. Aloita rauhallisesti. Liian kuormittava harjoitus heti alussa, johtaa siihen, että tarvitsemme palautumiseen pidemmän ajan. Älä siis aloita tauon jälkeen treenaamaan samaa lihasryhmää liian useasti. Lihakset ovat tauon aikana tottuneet kevyempään työmäärään, joten tämä kannattaa muistaa harjoittelua aloittaessa. Usein voi käydä myös niin, että liian kova harjoittelu aiheuttaakin sen, että loukkaannumme tai sairastumme uudestaan. Näin syksyisin, kun flunssa kausi on pahimmillaan, odota 2-3 täysin tervettä päivää ennekuin aloitat harjoittelun uudestaan.

3. Muista myös aerobinen harjoittelu. Aerobinen harjoittelu on mielestäni hieman jopa aliarvostettua. Aerobinen harjoittelu prantaa merkittävästi hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa, ja auttaa myös palautumaan. Suosittelen, että kun suunnittelet harjoituksiasi, teet tilaa cardion lisäksi myös yhdelle tunnin mittaiselle tasasykkeiselle kävelylenkille. 

4. Muista pyhä kolminaisuus. Taroitan tällä siis ravinnon liikunnan ja levon tasapainoa. Syö riittävästi, monipuolisesti ja säännöllisesti. Muista myös nesteytys. Paras asia, minkä voit kehollesi antaa heti aamusta, on iso lasillinen vettä. muista myös juoda vettä päivän aikana tasaisesti. Uneen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä unen aikana tapahtuu kehitys ja unen aikana kehomme kerää voimavaroja seuraavaa päivää varten. Vältä liian kovaa harjoittelua myöhään illalla. Jos haluat jotain urheilua iltaisin tehdä, suosittelen pientä kävelylenkkiä. Niin vaikeaa kuin se monelle onkin, olisi hyvä myös rauhoittaa mieli ennen nukkumaan menoa, ja jättää kännykän selailu vähemmälle. Suosittelen, jos vain mahdollista, että ostat vanhanaikaisen herätyskellon, ja jätät kännykän makuuhuoneen ulkopuolelle! =)

Ole myöskin salliva! Monesti me ajattelemme nyt kun treenaan, en syö mitään herkkuja. Jos lähdet täysin herkuttomalle linjalle, motivaatiosi varmasti lopahtaa kahden viikon kuluttua. Jos mielesi tekee iltaisin makeaa, olet luultavasti syönyt päivän aikana liian vähän laadukkaista hiilihydraatteja. tasapainon löytäminen ravinnon, liikunnan ja levon suhteen ilman suuria rajoitteita tulee lopulta palkitsemaan sinut siten, että se vaikuttaa positiivisesti terveyteesi ja hyvinvointiisi!

27. syys, 2017

Tämä on ollut itselleni yksi tärkein oman hyvinvointini edistämisen osa, oman mieleni valmentaminen.

Ihmisenä kehittyminen ja henkinen kasvaminen ovat koko elinkaaren kestäviä prosesseja. Kehitys ei tapahdu itsestään, vaan sen eteen on tehtävä töitä. Itse pidän tärkeänä sitä, että  pystyn vaikuttamaan muihin ja vaikuttamaan heihin myönteisesti valmentajana. Kaiken lähtökohtana on oma elämänhallinta. Se, että hallitsemme omaa elämäämme, tekee mielestäni meistä menestyneitä .Kokonaisvaltaisesti menestyvä ihminen voi vaikuttaa ympäristöönsä, lähimmäisiinsä, ja muihin ihmisiin merkittävällä tavalla. Tällainen ihminen voi olla, ja varmasti myös on tehokas yksilö työelämässä!

 

Nyky yhteiskunnassa itsensä johtaminen on mielestäni avainasemassa. Ajattelen näin siksi, että nykyelämä koostuu valitettavasti jatkuvasta suorittamisesta ja epäonnistumisen pelosta. Valitettavasti suorittamisen ja tekemisen pakko ovat nousseet periaatteiksi ja arvoiksi jokapäiväisessä elämässä. Tätä kautta pahoinvointi näkyy erityisesti esimerkiksi työelämässä sairauspoissaoloina, sairauseläkkeinä, masennuslääkkeiden suurkulutuksessa ja monissa muissa tekijöissä, jotka mittaavat hyvinvointia.

 

Hyvinvoinnin, onnellisuuden ja menestymisen tärkein avain on oman mielen johtaminen ja valmentaminen. Mikäli haluamme omaan eläämme muutosta, on meidän aloitettava muutos itsestämme.

 

Miksi oman mielen valmentaminen?

Tunteethan vaikuttavat mieleialamme ja mielen laatu taas vaikuttaa kaikkeen toimintaamme. Oikeanlaisessa mielentilassa läsnäolo esimerkiksi vuorovaikutustilanteissa syvenee, keskittymiskykymme paranee, ja suoritus ja tekeminen tehostuvat. 

Hyvä asenne ja positiivinen mieli ovat kiinni siitä, että valitsemme oikean mielentilan ja ylläpidämme sitä. Emme tokikaan voi aina valita mitä meille tapahtuu, mutta voimme valita sen, miten suhtaudumme näihin asioihin .

Itseasiassa tieto siitä, että elämä tuo eteemme jatkuvasti uusia haasteita, pitäisi innostaa meitä oman mielelle valmentamiseen. Se on taito, joka täytyy opetella. Se ei tapahtdu hetkessä. 

 

Mielen valmentaminen minulle tarkoittaa oman sisäisen maailman hahamottamista ja ymmärtämistä. Se on hieman kuin opettelisit motorisia taitoja. Se vaattii harjoittelua, ja kun sen oppii, siitä jää muistijälki. Mielen valmentaminen myös mahdollistaa henkilökohtaisen kasvun. Se voi auttaa meitä tuomaan esiim omia lahjojamme ja kykyjämme jotka toimivat suurina voimavaroinamme. Mielenvalmentaminen auttaa myös selkeyttämään mitkä asiat ovat meille tärkeitä.

 

Itse olen kirjoittanut paperille muutaman kysymyksen itselleni, jotka liittyvät minulle tärkeisiin asioihin ja omiin tavoitteisiini.

Kuka on vastuussa siitä, miten elämäni tulee menemään?

Pystynkö siihen mitä haluan?

uskonko siihen, mitä haluan?

On siis tärkeää myös miettiä sitä, ovatko tavoitteemme ja toiveemme meidän omiamme, vai muokkaako ympäristömme esimerkiksi niitä.

 

Pähkinän kuoressa oman mielen valmentaminen on 

- Omien arvojen kirkastamista

- Oma  mielen virittämistä

- Ajatusten ja tunteiden jalostamista

- Mielikuvien käyttämistä

- Tietoisen mielen säätämistä

 

Erityisesti tuo omien arvojen kirkastaminen on sellainen asia, jota pidän tärkeänä. Oletko sinä koska viimeksi pysähtynyt tarkastelemaan omia arvojasi ja sitä, elätkö omien arvojesi mukaisesti?

Olen vahvasti sitä mieltä, että omien arvojen mukainen elämä edistää hyvinvointamme.

Arvot kertovat meille mikä on tärkeää, ne antavat elämälle tarkoituksen. Arvot myös määrittelevät, mihin käytämme aikaamme. Arvot myös määrittelevät meitä ihmisenä. Omien arvojemme kautta luomme merkityksellisen ja rikkaan elämän.

 

Jos sinulla on vierähtänyt hetki siitä, kun olet viimeksi pysähtynyt omien arvojesi eteen, tee se nyt! Selvitä omat arvosi seuraavan ohjeen avulla:

 

1. Listaa viisi tärkeintä elämänarvoasi

2. Mieti miten ne näkyvät elämässäsi tällä hetkellä.

3. Ovatko arvosi ja käyttäytymisesti ristiriidassa keskenään?

4. Onko jokin arvo, joka ei tällä hetkellä toteudu. Mieti miten voisit saada sen toimimaan.

5. Lisää itsellesi arvoja ja periaatteita, joita toteuttamalla alat kulkemaan kohti parempaa minäkuvaa

6. Listaa myös arvoja, joilla edesautat ihmisenä kasvamista ja henkistä hyvinvointiasi.

7. Listaa myös arvoja jotka vaikuttavat ihmissuhteisiisi

8. Käy läpi myös sellaisia arvoja, joilla vaikuttat työssä jaksamiseen ja menestymiseen sekä taloudelliseen tilanteeseesi

9. Pysähdy tarkastelemaan milalisia tuntemuksia nämä ajatukset sinussa herättävät

10. päätä mitä arvoja toteutat jokapäiväisessä elämässäsi.